معرفی دانشگاه تهران (دانشکده رشته‌های انسانی )

اطلاعات عمومی دانشگاه تهران
در اواخر بهمن ماه 1312 دکتر علی اصغر حکمت ( وزیر معارف وقت ) پیشنهاد تأسیس دانشگاه را در هیئت وزیران وقت مطرح نموده و مقرر شد بودجه ویژه ای برای تأسیس ساختمان دانشگاه در نظر گرفته شود. این طرح در تاریخ 8/3/1313 به تصویب مجلس شورای ملّی رسید و پس از آن دانشکده پزشکی به عنوان اولین دانشکده دانشگاهی ایران در دستور ساخت قرار گرفت که در 15 بهمن 1313 بطور رسمی افتتاح گردید. در ابتدا شش دانشکدة طب ، علوم معقول و منقول ، حقوق ، علوم و ادبیات راه اندازی گردید. در سالهای بعد دانشکده های دیگر به آنها افزوده یا از آنها مشتق شد.
در حال حاضر این دانشگاه دارای 17 دانشکده ، 2 مجتمع آموزشی ، 4 مرکز یا مؤسسه آموزشی _ پژوهشی ، 14 مؤسسه پژوهشی و 3 مؤسسه خدماتی _ اطلاع رسانی می باشد . علاوه بر این ، گنجینه ها و مراکز گوناگون فرهنگی ، رفاهی ، درمانی مانند موزه مقدم ، باغ نگارستان ، مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه ، مرکز بهداشت و درمان ، مجتمع فرهنگی _ تفریحی خزر آباد و ... ساختار دانشگاه را تشکیل می دهند . بخش عمده دانشگاه در مرکز تهران قرار دارد و قسمت هایی از آن نیز در شهرهای کرج ، قم ، مامازند ، ساری و خیرودکنار مستقر شده اند . از میان فرهیختگان دانشگاه بزرگانی چون شهید دکتر مصطفی چمران ، آیت ا... شهید دکتر مرتضی مطهری ، دکتر مفتح ، استاد علی اکبر دهخدا ، پروفسور رضا ، دکتر ریاضی و ... به جامعه علمی و عرصه های مختلف بین المللی عرضه شده اند که اینان خود به همراه اندیشمندانی چون دکتر محمود حسابی ، دکتر علی شریعتی ، دکتر محمد محمدی ، دکتر سید محمد کاظم عصار و دکتر جعفر شهیدی نقش ارزنده ای در عرصه های پژوهش و تربیت نیروهای متخصص ایفا نموده اند.
 
ویژگی­های خاص دانشگاه تهران
ویژگی های انحصاری دانشگاه تهران را می توان به دو حوزه مختلف مربوط دانست ابتدا قدمت این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه تهران که این قدمت همراه با نوآوری بوده و بطور کلی توانسته اعتبار بین المللی کسب نموده و مدرک این دانشگاه اعتبار جهانی دارد.
حوزه دوم معرفی دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور که میزان رشد و پیشرفت علمی این دانشگاه به صورت مستقیم بر سایر دانشگاه ها تأثیر گذار می باشد و ویژگی های اجتماعی آن همیشه کانون توجه دیگران می باشد در پایان می توان به شهیدان بزرگی چون شهید مطهری، شهید مفتح، شهید چمران به عنوان وارثان علم و عمل که در این دانشگاه تحصیل و تدریس کرده اند اشاره نمود.
دانشکده­ها
  • دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ الهیات دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ تربیت بدنی دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ جغرافیا دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ حقوق دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ دامپزشکی دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ زبانهای خارجی دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ علوم دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ علوم تربیتی دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ فنی دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ محیط زیست دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ مدیریت دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ منابع طبیعی دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ هنرهای زیبا دانشگاه تهران
  • دانشکده‌ کشاورزی دانشگاه تهران
دانشکده ادبیات
دانشکده ادبیات یکی از شش دانشکده اولیه دانشگاه تهران بود که در سال 1313 و براساس تصویب شورای عالی فرهنگ تأسیس شد . دانشکده ادبیات تا سال 1334 با دانشسرای عالی با یک سازمان اجرایی و آموزشی اداره می شد و سرانجام پس از استقلال در سال 1337 در محوطه اصلی دانشگاه تهران مستقر شد. گروه های آموزشی این دانشکده در 5 رشتة کارشناسی ، 7 رشتة کارشناسی ارشد و 7 رشتة دکتری دانشجو می پذیرد. نخستین دوره دکتری در این دانشکده در سال 1316 با رشته زبان و ادبیات فارسی دایر شد. مؤسسه لغت نامه دهخدا و مؤسسه باستان شناسی، از جمله مراکز تحقیقاتی وابسته به این دانشکده می­باشند.
سطوح تحصیلی
1- زبان وادبیات فارسی : در سال 1313 تأسیس شد و هم اکنون در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترای گرایش زبان و ادبیات فارسی ، دانشجو می پذیرد .
2- فرهنگ و زبان های باستانی : در سال 1343 آغاز به کار نموده و در سال 1370 از گروه زبان شناسی همگانی جدا و مستقل شد . این گروه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای گرایش فرهنگ و زبان های باستانی دانشجو می پذیرد .
3- زبان شناسی همگانی : این گروه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای زبان شناسی دانشجو می پذیرد .
4- باستان شناسی : این گروه در سال 1314 شروع به فعالیت نمود وهم اکنون در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترای باستان شناسی ، دانشجو می پذیرد .
5- تاریخ : این گروه از سال 1330 بصورت رشته مستقل شروع به فعالیت کرد و هم اکنون در مقطع کارشناسی با گرایش تاریخ ، در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش های تاریخ اسلام ، تاریخ ایران باستان و تاریخ دوره اسلامی و در مقطع دکتری با گرایش های تاریخی ایران اسلامی ، تاریخ اسلام و تاریخ ایران باستان دانشجو می پذیرد .
6- زبان و ادبیات عرب : از سال 1348 بصورت مستقل شروع به فعالیت کرد . این گروه هم اکنون در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترای گرایش زبان و ادبیات عرب ، دانشجو می پذیرد .
7- فلسفه : این گروه در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری گرایش فلسفه دانشجو می پذیرد .
دانشکده اقتصاد
این دانشکده در سال 1342 در سه گروه آموزشی « اقتصاد سیاسی » ، « اقتصاد اجتماعی » و « اقتصاد پولی و مالی » در دانشکدة حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ، کار خود را آغاز نمود­. در آبان ماه سال 1346 دانشکدة اقتصاد بصورت مستقل تشکیل گردید . این دانشکده در 2 رشته کارشناسی ، 3 رشته کارشناسی ارشد و 1 رشته دکترا و 5 گرایش دانشجو می­پذیرد.
سطوح تحصیلی
این دانشکده دارای 3 گروه آموزشی می باشد که به شرح زیر است:
اقتصاد اجتماعی : در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته « اقتصاد توسعه و برنامه ریزی » دانشجو می پذیرد.
اقتصاد نظری : در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری و با گرایش های «اقتصاد نظری» و «اقتصاد انرژی» دانشجو می پذیرد.
امور بازرگانی : در سه مقطع کارشناسی «گرایش اقتصاد بازرگانی» ، کارشناسی ارشد «گرایش اقتصاد پولی و بین المللی» و دکتری «گرایش اقتصاد پولی و بین المللی» دانشجو می پذیرد.
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
دانشکده الهیات و معارف اسلامی در سال 1313 در محل مدرسه عالی سپهسالار ( شهید مطهری ) با نام دانشکده علوم معقول و منقول با سه رشته ادبیات عرب ، علوم معقول و منقول افتتاح شد .
این دوره پنج سال به درازا کشید و در سال 1318 دانشکده تعطیل شد. بار دیگر فعالیّت دانشکده در سال 1321 در محل فرهنگستان با دو رشته علوم معقول و منقول از سر گرفته شد و به تدریج توسعه یافت. چنانکه دو رشته دیگر به نام های زبان و ادبیات عربی و فرهنگ اسلامی بر آن افزوده شد . همچنین در دو رشته علوم معقول و منقول نیز دوره دکتری دایر گردید. در سال 1344 دانشکده علوم معقول و منقول به دانشکده الهیات و معارف اسلامی تغییر نام داد. این دانشکده در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.
سطوح تحصیلی
1- فقه شافعی : در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .
2- فقه و مبانی حقوق اسلامی : در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .
3- ادیان و عرفان تطبیقی : در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .
4- فلسفه و کلام اسلامی : در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .
5- تاریخ فرهنگ و تمدّن اسلامی : در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .
6- علوم قرآن و حدیث : در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .
دانشکده تربیت بدنی
رشته تربیت بدنی در سال 1345 در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی تحت نظارت گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دایر شد .با استقلال این گروه در سال 1367 دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تشکیل شد . این دانشکده در یک گرایش کارشناسی ، یک گرایش کارشناسی ارشد و سه گرایش دکتری دانشجو می پذیرد .
سطوح تحصیلی
1.گروه آموزشی مبانی علوم انسانی تربیت بدنی ، این گروه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بطور مشترک با گروه های دیگر دانشکده به آموزش دانشجویان رشته تربیت بدنی می پردازد .
2. گروه آموزشی مبانی علوم زیستی تربیت بدنی : در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گرایش تربیت بدنی و در مقطع دکتری گرایش فیزیولوژی ورزش فعالیت می کند .
3. گروه آموزشی بهداشت و طب ورزشی ، این گروه به کمک گروه های دیگر دانشکده در آموزش دانشجویان مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، گرایش عمومی تربیت بدنی فعالیت می کند .
دانشکده جغرافیا
گروه جغرافیا از اولین رشته هایی است که پس از تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 به نام رشتة « تاریخ – جغرافیا » تأسیس شد .در سال 1342 بنا به ضرورتهای ناشی از گسترش علم جغرافیا و تخصصی شدن آن و نیز اجرای نظام جدید دانشگاهی رشته تاریخ – جغرافیا در دانشگاه تفکیک و هر یک بصورت گروهی مستقل به فعالیت پرداختندو این گروه برای اوّلین بار در دوره کارشناسی مستقلاً اقدام به پذیرش دانشجو نمود . گروه جغرافیا تا سال 1380 دارای گرایش های انسانی ، طبیعی و کارتوگرافی بوده. در راستای اهداف علمی – آموزشی و گسترش علمی کشور و ایجاد فضای لازم و مطلوب در جهت توسعه امکانات پژوهشی جغرافیا ، اندیشه گسترش گروه و تبدیل آن به دانشکده بوجود آمد و در آبان ماه 1380 این فکر به واقعیت پیوست. دانشکده جغرافیا در حال حاضر دارای 3 گروه آموزشی جغرافیای انسانی ، طبیعی ، کارتوگرافی می­باشد.
سطوح تحصیلی
1- گروه جغرافیای انسانی : در دوره کارشناسی در رشته جغرافیای انسانی و در گرایش های جغرافیای سیاسی ، جغرافیای برنامه ریزی شهری و جغرافیای برنامه ریزی روستایی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .
2- گروه آموزشی جغرافیای طبیعی : این گروه فعالیت خود را از سال 1380 آغاز نمود و در حال حاضر علاوه بر پذیرش دانشجوی دوره کارشناسی در رشته جغرافیای طبیعی ، در گرایش های اقلیم شناسی و ژئومورفولوژی در دوره کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد .
3- گروه آموزشی کارتوگرافی : این گروه فعالیت خود را از سال 1380 آغاز نموده و در حال حاضر فقط در دوره کارشناسی دانشجو می پذیرد .
دانشکدة حقوق و علوم سیاسی
در سال 1313 به مدرسة علوم سیاسی ، حقوق و تجارت با هم ادغام شدند و با عنوان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران به رسمیت شناخته شد . در سال 1366 رشته های اقتصاد این دانشکده با عنوان دانشکدة اقتصاد از آن جدا شدند.دانشکدة حقوق و علوم سیاسی در حال حاضر با 5 گروه آموزشی حقوق خصوصی و اسلامی ، حقوق عمومی ، حقوق جزا ، علوم سیاسی ، روابط بین المللی فعالیت می کند . گروه های ذکر شده در 2 رشته کارشناسی ، 9 رشته کارشناسی ارشد و 5 رشته دکترا دانشجو می پذیرد. اولین دوره دکتری این دانشکده در رشته حقوق و در سال 1326 افتتاح شد .
سطوح تحصیلی
1- حقوق خصوصی و اسلامی : رشته های تحصیلی این گروه عبارتند از :
مقطع کارشناسی :گرایش حقوق
مقطع کارشناسی ارشد : گرایش حقوق خصوصی
مقطع دکتری : گرایش حقوق خصوصی
در سال تحصیلی 83 -82 رشته حقوق مالکیت معنوی نیز در مقطع کارشناسی ارشد دائر شده است .
2- حقوق عمومی :
مقطع کارشناسی : گرایش حقوق قضایی با همکاری حقوق خصوصی و حقوق جزا
مقطع کارشناسی ارشد : سه گرایش حقوق عمومی ، حقوق بین المللی عمومی و حقوق بشر
دکتری : گرایش حقوق بین المللی عمومی  این گروه مجوز دائر نمودن دوره دکتری حقوق عمومی را هم اخذ کرده .
3- حقوق جزا :
مقطع کارشناسی : گرایش حقوق قضایی با همکاری دو گروه حقوق خصوصی و اسلامی و حقوق عمومی
مقطع کارشناسی ارشد : گرایش حقوق جزا
مقطع دکتری : گرایش حقوق جزا
4- علوم سیاسی :
مقطع کارشناسی : گرایش علوم سیاسی
مقطع کارشناسی ارشد : دو گرایش علوم سیاسی و سیاستگذاری عمومی
دوره دکتری : گرایش علوم سیاسی
5- روابط بین الملل :
مقطع کارشناسی ارشد دو گرایش روابط بین الملل و مطالعات منطقه ای
مقطع دکتری : گرایش روابط بین الملل
دانشکده زبان های خارجی
در سال 1348 مرکز زبان های خارجی در دانشکده ادبیات شروع به فعالیت نمود و پس از تحولات مختلف در سال 1367 مکانی تحت عنوان دانشکده زبان های خارجی به رسمیت شناخته شد و به دنبال آن رشته های زبان انگلیسی ، فرانسوی ، روسی ، ایتالیایی و آلمانی از دانشکده ادبیات به دانشکده زبان های خارجی انتقال یافتند . از آغاز فعالیت رسمی دانشکده تاکنون دو رشته زبان و ادبیات اردو ، زبان ژاپنی نیز به جمع رشته های قبلی اضافه شد . این دانشکده در 7 گرایش کارشناسی ، 5 گرایش کارشناسی ارشد و 2 گرایش دکتری دانشجو می پذیرد .
سطوح تحصیلی
1- گروه زبان و ادبیات انگلیسی : این گروه در سه مقطع کارشناسی ( گرایش زبان و ادبیات انگلیسی ) ، کارشناسی ارشد ( با دو گرایش زبان و ادبیات انگلیسی _ آموزشی زبان ) و دکتری ( با گرایش آموزش زبان انگلیسی ) دانشجو می پذیرد .
2- گروه زبان و ادبیات فرانسه : این گروه در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشــد و دکتـــری با گرایش زبان و ادبیات فرانسه دانشجو می پذیرد .
3- گروه زبان آلمانی : این گروه هم اکنون در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد .
4- گروه زبان روسی : این گروه هم اکنون در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد .
5- گروه سایر زبان های خارجی : این گروه مسئولیت آموزش زبان عمومی برای تمامی رشته های موجود در دانشکده های مختلف را بر عهده دارد .
6- بخش زبان و ادبیات ژاپنی : این گروه در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد .
7- بخش زبان و ادبیات اردو : این گروه در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد .
8- بخش زبان و ادبیات ایتالیایی : این گروه در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد .
دانشکده علوم اجتماعی
آموزش علوم اجتماعی از سال 1337 همزمان با تأسیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در گروه آموزشی علوم اجتماعی دانشکده ادبیات شروع شد و اولین دوره های رسمی آموزش عالی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد در این مؤسسه تشکیل شد . در سال 1351 با ادغام دو مؤسسه مطالعات و تحقیقات تعاون ( تأسیس 1346 ) ،دانشکدة علوم اجتماعی و تعاون به عنوان اولین دانشکده مستقل آموزش عالی علوم اجتماعی در ایران رسماً آغاز به کار کرد و اکنون با نام دانشکده علوم اجتماعی فعالیت می کند .گروه های آموزشی این دانشکده در 6 گرایش کارشناسی ، 8 گرایش کارشناسی ارشد و 4 گرایش دکتری دانشجو می پذیرد .
سطوح تحصیلی
1- جامعه شناسی : در مقطع کارشناسی با گرایش های پژوهشگری علوم اجتماعی و دبیری علوم اجتماعی ، در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش های جامعه شناسی و پژوهشگری و در مقطع دکتری با گرایش جامعه شناسی فرهنگی و نظری دانشجو می پذیرد .
2- انسان شناسی : این گروه در هر چهار شاخه اصلی این رشته ( انسان شناسی فرهنگی و اجتماعی ، انسان شناسی زیستی ، انسان شناسی باستان شناختی و انسان شناسی زبان شناختی ) در مقاطع کارشناسی ارشد با گرایش جمعیت شناسی دانشجو می پذیرد .
3- جمعیت شناسی : در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری با گرایش جمعیت شناسی دانشجو
می پذیرد .
4- تعاون : در مقطع کارشناسی با گرایش تعاون و درمقطع کارشناسی ارشد با گرایش های تعاون و رفاه اجتماعی، برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دانشجو می پذیرد .
5- ارتباطات اجتماعی : در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با گرایش ارتباطات اجتماعی دانشجو می پذیرد .
6- توسعه روستایی : در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش توسعه روستایی دانشجو می پذیرد .
دانشکده علوم تربیتی
از سال 1344 دانشکده علوم تربیتی آغاز به کار کرد . این دانشکده در ابتدا ضمن تربیت دبیر ، آموزش مسائل تربیتی و روش های آموزشی را نیز بر عهده داشت . از سال 1348 فعالیت دانشکده صرفاً به روانشناسی و علوم تربیتی معطوف شده و به بسط و توسعة آن همّت گماشته است . این دانشکده در 6 گرایش کارشناسی ، 8 گرایش کارشناسی ارشد و 7 گرایش دکتری ، اقدام به پذیرش دانشجو می نماید .
سطوح تحصیلی
1- جامعه شناسی : در مقطع کارشناسی با گرایش های پژوهشگری علوم اجتماعی و دبیری علوم اجتماعی ، در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش های جامعه شناسی و پژوهشگری و در مقطع دکتری با گرایش جامعه شناسی فرهنگی و نظری دانشجو می پذیرد .
2- انسان شناسی : این گروه در هر چهار شاخه اصلی این رشته ( انسانشناسی فرهنگی و اجتماعی ، انسان شناسی زیستی ، انسان شناسیباستان شناختی و انسان شناسی زبان شناختی ) در مقاطع کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرد .
3- جمعیت شناسی : در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش جمعیت شناسی دانشجو می پذیرد .
4- تعاون : در مقطع کارشناسی با گرایش تعاون و درمقطع کارشناسی ارشد با گرایش های تعاون و رفاه اجتماعی، برنامه ریزی و رفاه اجتماعی دانشجو می پذیرد .
5- ارتباطات اجتماعی : در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد با گرایش ارتباطات اجتماعی دانشجو می پذیرد . 6- توسعه روستایی : در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش توسعه روستایی دانشجو می پذیرد .
دانشکده مدیریت
در سال 1333 مؤسسه علوم اداری و بازرگانی در دانشکده حقوق تأسیس شد . در سال 1343 این مؤسسه به دانشگاه علوم اداری و مدیریت بازرگانی تبدیل و از سال 1380 به عنوان دانشکده مدیریت شناخته شد . گروه های آموزشی این دانشکده در 5 گرایش کارشناسی ، 4 گرایش کارشناسی ارشد و دو رشته دکتری دانشجو می پذیرد .
1- مدیریت مالی و بیمه : در مقطع کارشناسی ( گرایش مدیریت بیمه ) ، کارشناسی ارشد ( گرایش مدیریت بیمه ) فعالیت دارد .
2- مدیریت بازرگانی : در مقطع کارشناسی ( گرایش مدیریت بازرگانی ) ، کارشناسی ارشد ( گرایش بازاریابی ، بازرگانی داخلی ، بازرگانی بین المللی ، مدیریت تحوّل ) ، دکتری ( گرایش های سیاستگذاری در بخش عمومی ، بازاریابی بین المللی ) فعالیت دارد .
3- حسابداری : در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری گرایش حسابداری دانشجو می پذیرد .
4- اداره امور دولتی : در مقاطع کارشناسی ( گرایش مدیریت دولتی ) ، کارشناسی ارشد ( گرایش مدیریت دولتی ) و دکتری ( گرایش مدیریت رفتار سازمانی ، مدیریت منابع انسانی و مدیریت سیاستگذاری در بخش عمومی ) فعالیت می کند .
5- مدیریت صنعتی : در مقاطع کارشناسی ( گرایش مدیریت صنعتی ) ، کارشناسی ارشد ( گرایش تولید ، تحقیق در عملیات مالی ) و دکتری ( گرایش های مدیریت تولید ، مدیریت تحقیق در عملیات ، مدیریت سیستم ها ) فعالیت دارد .
امکانات ورزشی
اداره کل تربیت بدنی دانشگاه تهران یکی از ادارات حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه تهران است که برنامه ریزی ، جهت دهی و توسعه ورزش دانشجویان دانشگاه تهران را عهده دار می باشد.
این وظیفه هر چند معنای عامی دارد ، اما می توان به صورت تفصیلی فعالیت های این اداره را چنین برشمرد :
1- فراهم آوردن امکان ورزش دانشجویان در اوقات فراغت
2-امکان شرکت در کلاس های آموزشی رشته های مختلف
3- تشکیل تیم های ورزشی رشته های مختلف و اعزام به مسابقات
4- تشکیل و تجهیز تیم های ورزشی
5- رسیدگی به امور فضاهای ورزشی در اختیار اداره
6- برنامه ریزی فعالیت های ورزشی اداره کل
7- برپایی کلاس های مربیگری ، داوری و کارگاه های ورزشی در رشته های مختلف
انجمن های ورزش دانشجویی :
اداره کل تربیت بدنی دانشگاه در راستای مشارکت پذیری دانشجویان در امر برنامه ریزی ، اجرا و تصمیم گیری در فعالیت های مربوط به خودشان امکان ایجاد انجمن های ورزشی را در تمام رشته ها فراهم آورده است. این انجمن ها زیر نظر مسئولین رشته های مربوطه فعالیت می نمایند. از انجمن های موجود اداره کل تربیت بدنی می توان به انجمن کوهنوردی (تاسیس 1379) و انجمن تنیس روی میز (تاسیس 1381) اشاره کرد.
امکانات و فضاهای ورزشی :
اداره کل تربیت بدنی دانشگاه تهران ، فضاها و امکانات ورزشی زیر را جهت سرویس دهی به دانشجویان در اختیار دارد :
1- سالن شماره یک اداره کل (واقع در میدان انقلاب) ، با رشته های ورزشی : والیبال ، بسکتبال ، تنیس روی میز ، تکواندو ، جودو ، کشتی
2- سالن شماره دو اداره کل (واقع در خیابان 16 آذر) ، با رشته های ورزشی : ولیبال ، بسکتبال ، تنیس روی میز ، فوتسال ، بدمینتون ، هندبال
3- مرکز ورزشی درمانی دانشگاه (واقع در خیابان 16 آذر) ، با رشته های : بدنسازی ، آمادگی جسمانی و امکانات سونا
4- سالن شهید نوروزی (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه – امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : والیبال ، بسکتبال ، تنیس روی میز ، بدمینتون ، فوتسال ، هندبال
5- سالن امام علی علیه‌السلام (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه – امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی: کشتی ، جودو ، بدنسازی ، آمادگی جسمانی
6- سالن ورزشی فاطمیه (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه – خوابگاه فاطمیه - امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : تنیس روی میز ، کاراته ، تکواندو
8- استخر روباز دانشگاه (واقع در خیابان امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : شنا ، واترپلو ، شنای موزون (سنیکرونایز)
9- فضای ورزشی روباز سالن فاطمیه (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه – خوابگاه فاطمیه - امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : بسکتبال ، فوتسال ، هندبال ، والیبال ، فوتبال (گل کوچک)
10- فضای ورزشی روباز خوابگاه شهید چمران (واقع در انتهای خیابان امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : بسکتبال ، فوتسال ، هندبال ، والیبال ، فوتبال (گل کوچک)
11- فضای ورزشی روباز خوابگاه قزل قلعه (واقع در ابتدای بزرگراه کردستان) ، با رشته های ورزشی : بسکتبال ، فوتسال ، هندبال ، والیبال ، فوتبال (گل کوچک)
12- فضای ورزشی روباز زمین خاکی فوتبال (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه_ امیرآباد شمالی)، با رشته های ورزشی بسکتبال ، فوتسال ، هندبال ، والیبال ، فوتبال (گل کوچک _ در دست اجرا و نصب چمن مصنوعی)
13- فضای ورزشی روباز ایستگاه تندرستی (واقع در انتهای خیابان امیرآباد شمالی) با رشته های ورزشی عمومی
امکانات خوابگاهی
کوی دانشگاه تهران ، عنوان مجتمع بزرگ و زیبایی است که تعداد قابل توجهی از دانشجویان و آینده سازان این مرز و بوم را در خود جای داده است.
محوطه سبز و خاطره انگیز کوی _ که به عنوان بزرگترین مجتمع خوابگاهی خاورمیانه مطرح می باشد همراه با مجموعه امکانات فرهنگی ، رفاهی و ورزشی که در این مجموعه برای دانشجویان تهیه شده است ، خاطرات خوب و به جای ماندنی از دوران سکونت ایشان در کوی را رقم می زند ، تا جایی که در بسیاری اوقات، سختی ها و کاستی ، تحت الشعاع محیط دلپذیر و استثنایی کوی قرار گرفته و رنگ می بازد.
مجموعه خوابگاه های دانشگاه تهران که با مدیریت اداره کل خوابگاه های دانشگاه تهران اداره می شود ، عبارتند از :
1- پردیس مرکزی کوی دانشگاه:خیابان کارگر شمالی
2- خوابگاه فاطمیه تهران:انتهای خیابان کارگر شمالی
3- خوابگاه پسرانه شهید چمران: بالاتر از انرژی اتمی
4- خوابگاه پسرانه 12 فروردین:خیابان 12 فروردین
5- خوابگاه دخترانه 16 آذر:خیابان 16 آذر ، نبش خیابان نصرت
6- خوابگاه دخترانه وصال :خیابان وصال
7- خوابگاه دخترانه قدس:خیابان قدس
8- خوابگاه دخترانه 13 آبان:تقاطع خیابان های وصال و طالقانی
9- خوابگاه دخترانه کیانوری (موقوفه جدیدالتاسیس):انتهای خیابان کارگز شمالی
10- خوابگاه متاهلین 16 آذر:خیابان 16 آذر
11- خوابگاه متاهلین فرهنگ :خیابان شانزدهم امیرآباد
12- خوابگاه متاهلین جلال آل احمد:قزل قلعه
13- خوابگاه متاهلین سعادت آباد (جدید التاسیس):24 متری سعادت آباد ، سرو شرقی
امکانات فرهنگی ، ورزشی مجموعه خوابگاه ها :
  • سالن شهید نوروزی
  • سینما کوی
  • تالار اندیشه
  • تالار الغدیر
  • تالار جوان
  • مرکز فرهنگی هنری کوثر
  • مجموعه ورزشی امام علی علیه‌السلام
  • مرکز رایانه کوی و فاطمیه و سایر خوابگاه ها (شامل 10 سایت)
  • ایستگاه تندرستی (2 ایستگاه جدید التاسیس)
  • خانه فرهنگ و هنر کوی (جدید التاسیس) ، شامل سالن ها و کلاس های متنوع ، متعدد و مجهز
  • مجموعه پارک کاجستان (جدید التاسیس)
  • زمین های روباز ورزشی
  • سالن ورزشی خواهران
  • کتابخانه و سالن های مطالعه
مراجع:
سایت دانشگاهwww.ut.ac.ir
سایت دانشنامه رشد

Comments

Popular posts from this blog

معرفی سایت ها و اپلیکیشن های جام جهانی 2018

روش های انتخاب طرح کسب و کار فروشگاه اینترنتی

نکات طراحی فروشگاه اینترنتی موفق