معرفی خبرگذاری فارس

خبرگزاری فارس یک خبرگزاری ایرانی است که به وابستگی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرت دارد.

خبرگزاری فارس در حال حاضر به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی منتشر می‌شود. در این خبرگزاری سرویس‌های مختلفی راه‌اندازی شده که هرکدام به صورت مستقل اقدام به فعالیت کرده و اخبار و مطالب خود را در بخش‌های مربوطه منتشر می‌کنند و در نهایت مهم‌ترین اخبار در صفحه اول سایت نمایش داده می‌شود. این سرویس‌ها عبارت‌اند از: سرویس اجتماعی، اقتصادی، بین‌الملل، سیاسی، دانشگاه، فرهنگی، ورزشی، استان‌ها، عکس، صوت و تصویر، سیاست خارجی، دیدگاه، گفتگو، انرژی اتمی و اخبار ویژه.

بودجه فارس، از طریق کمک‌های فرهنگی سپاه پاسداران تأمین می‌شود. بسیاری از مدیران آن، سابقه عضویت در این دستگاه نظامی سیاسی را دارند. با توجه به محرمانه تلقی شدن جزییات بودجه دستگاه‌های نظامی در ایران، تا مدت‌ها وابستگی فارس به بودجه سپاه، خبری غیررسمی تلقی می‌شد، اما در ژوئن سال ۲۰۰۸ سایت «تابناک» (وابسته به محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه) در گزارشی رسماً این خبر را مورد تأیید قرار داد. آرم این خبرگزاری به صورت حرف «فا» طراحی شده‌است و کل طرح امواج مدور آب را نمایش می‌دهد که به نشانی یکی از قابلیت‌های خبر یعنی ایجاد امواج و حرکت در جامعه است.

خبرگزاری فارس اخبار نامتعارف و جنجالی زیادی منتشر کرده‌است که تکذیب شده‌اند. بی‌بی‌سی فارسی در مقاله ای به قلم مهرداد فرهمند در این خصوص این نظر را دارد که تکرار اینگونه موارد نادرست و کذب موجب این برداشت می‌شود که این اخبار نادرست به دلیل سهو و اشتباه منتشر نشده‌اند بلکه آگاهانه و عمدی منتشر می‌شوند. دلیل این کار این خبرگزاریِ منسوب به سپاه پاسداران می‌تواند تأثیرگذاری اخبار نادرستش و به ادعای خود، «جنگ نرم» در عرصه رسانه باشد. به اعتقاد آن‌ها با تولید شایعات هدفدار می‌توان در مقابل تهاجمات فرهنگی ایستاد. البته خبرگزاری فارس بر درست بودن برخی اخبار پافشاری کرده و تکذیبشان را رد می‌کند.

تاریخچه

مجوز ابتدائی خبرگزاری فارس برای سعید نجار نوبری سال ۱۳۷۸ «مدیرکل وقت روابط عمومی دادگستری استان تهران» به عنوان مؤسسه فرهنگی فارس صادر شد و نوبری در بهار سال ۱۳۸۲ این مؤسسه را به مهدی فضایلی، حسن مرادی دادخواه و حسن شیرازی زاده فروخت نخستین سردبیر این مجموعه بیژن نوبری بود. در سال ۱۳۸۷ مهدی فضائلی با واگذاری سهام خود به حمیدرضا مقدم‌فر از مؤسسه فرهنگی فارس خارج شد. به این ترتیب حمیدرضا مقدم فر سومین مدیرعامل این خبرگزاری شد. مقدم فر تا سال ۱۳۹۰ در این سمت باقی ماند و بعد از آن جای خود را به سیدنظام‌الدین موسوی (مدیر مسوول سابق روزنامه جوان) داد.
از ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۸۱ محل فعالیت این خبرگزاری به ساختمانی واقع در خیابان انقلاب زیر پل کالج منتقل شد. هم‌اکنون خبرگزاری فارس، ساختمان نه طبقه سابق روزنامه جوان (نزدیک به سپاه پاسداران) را در اختیار گرفته و پس از بازسازی آن که بیش از چهار سال طول کشید، از ابتدای سال ۹۳ به این ساختمان واقع در میدان فردوسی نقل مکان کرده‌است.
منبع: ویکی پدیا

Comments

Popular posts from this blog

معرفی سایت ها و اپلیکیشن های جام جهانی 2018

روش های انتخاب طرح کسب و کار فروشگاه اینترنتی

نکات طراحی فروشگاه اینترنتی موفق