معرفی خبرگذاری ایرنا

خبرگزاری جمهوری اسلامی (به انگلیسی: Islamic Republic News Agency) که بیشتر با سرواژه ایرنا (به انگلیسی: IRNA) شناخته می‌شود، نام خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران است. پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، نام آن خبرگزاری پارس بود. این خبرگزاری در سال ۱۳۱۳ خورشیدی و به‌دستور رضاشاه و زیر نظر وزارت امور خارجه ایران تأسیس شد. امروزه ایرنا با 83 سال سابقه خبررسانی، ریشه‌دارترین آژانس خبررسانی ایران به حساب می‌آید.

ایرنا هم‌اکنون ۶۰ دفتر نمایندگی در مراکز استانها و شهرستانها و بیش از ۳۰ دفتر در سراسر جهان دارد در نتیجه این خبرگزاری امروزه اخبار ایران و سراسر جهان را برای استفادهٔ نشریات و سازمان‌های داخلی روی خروجی‌های خود قرار می‌دهد.

در بخشی از تاریخ پویش خبری ایرنا، خبرگزاری با افت و خیزهایی همراه بوده است و آن را باید ناشی از تلاش برخی گروه‌ها و دسته‌های سیاسی دانست که برای دستیابی به منافع و اهداف گروهی، از خبرگزاری رسمی دولت به عنوان رسانه‌ای باندی و تریبونی تک سویه بهره جستند، اما بیشتر نیروی‌های متخصص سازمان تا حد امکان به ارزش‌ها و فعالیت‌های حرفه‌ای خود وفادار ماندند.

شعار این خبرگزاری «سرعت، صحت و دقت» می‌باشد.
تاریخچه
ایرنا، خبرگزاری رسمی و ریشه دارترین نهاد حرفه‌ای گردآوری و انتشار خبر در ایران است. این سازمان بر شالودهٔ چند دهه فعالیت خبری و رسانه‌ای بنا شده و از نظر سابقه و ویژگی‌های حرفه‌ای، هیچ بنگاه خبری در ایران قابل همسنجی با آن نیست.

بنیان ایرنا در سال ۱۳۱۳ خورشیدی و با تأسیس «آژانس پارس» گذارده شد؛ بنگاه خبری که در چارچوب سازمانی وزارت امور خارجه و با هدف گردآوری، ترجمه و انتشار اخبار ایران و جهان به وجود آمد. نزدیک به چهار دهه بعد، وزارتخانه@۱۲@ای با عنوان اطلاع‌رسانی فعالیت خود را در دولت وقت آغاز کرد و بدین ترتیب در سال ۱۳۴۲، آژانس پارس به «خبرگزاری پارس» با نام اختصاری «پانا» (PANA) تغییر نام داد. پیش از این، آژانس پارس برای مدتی به طور مشترک با رادیو فعالیت می‌کرد و تهیه کنندگی اخبار این رسانه را بر عهده داشت.

آژانس پارس از سال‌های نخستین فعالیت، همکاری‌های خود با بنگاه‌های پرسابقه و مهم خبری غربی همچون «خبرگزاری فرانسه»، «آسوشیتدپرس»، «رویترز» و نیز خبرگزاری «آناتولی» ترکیه را آغاز کرد و در مسیر حرفه‌ای شدن گام برداشت. پایه‌گذاری وزارتخانه تازه «اطلاعات و جهانگردی» در سال ۱۳۵۳ سبب شد تا خبرگزاری پارس نیز از نظر تشکیلاتی دگرگونی‌هایی را تجربه کند. در این دگرگونی‌ها، خبرگزاری پارس از اداره کل خبرگزاری به سازمان خبرگزاری تبدیل و به عنوان یک شرکت سهامی دولتی شناسایی شد. اساسنامه آن نیز با ۲۳ ماده و هفت تبصره به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.

سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دی ماه ۱۳۶۰، با تصمیم نمایندگان مجلس، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری «ایرنا» (IRNA) تغییر نام داد و فصل تازه‌ای در فعالیت‌های این رسانه گشوده شد.
منبع: سایت ویکی پدیا

Comments

Popular posts from this blog

معرفی سایت ها و اپلیکیشن های جام جهانی 2018

روش های انتخاب طرح کسب و کار فروشگاه اینترنتی

نکات طراحی فروشگاه اینترنتی موفق